Sait Faik Abasıyanık Kimdir?
28 Temmuz 2022

Sait Faik Abasıyanık Kimdir?

Sait Faik Abasıyanık (18 Kasım 1906, Adapazarı-11 Mayıs 1954 İstanbul), Cumhuriyet Dönemi'nde şiir, hikaye, roman ve röportaj gibi türlerde toplam 15'ten fazla kitap, yüzlerce hikaye yazmış, Türk hikayeciliğine getirdiği yeniliklerle edebiyatımızda önemli bir yere sahip olan Türk hikaye yazarı, roman yazarı ve şairdir.

Sait Faik'in biyografisi incelendiğinde eğitim hayatına 1913 yılında Rehber-i Terakkî’de başladığı, İstanbul Lisesi’nde ve Bursa Erkek Lisesi'nde eğitim aldığı görülmektedir. Üniversite eğitimi için İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'ne ve Fransa'da bir üniversiteye girmiş olsa da ikisini de tamamlayamamıştır. Kısa bir dönem azınlık okulunda Türkçe öğretmenliği yapmıştır. Bir dönem babasının desteğiyle zahire ticaretiyle uğraşmış, bir dönem de Haber gazetesinde adliye muharrirliği yapmıştır. Bu işlerde tutunamayan Sait Faik, hayatını yazdığı yazılardan kazanmıştır.

Sait Faik'in yaşam özeti incelendiğinde modern Türk edebiyatının öncü isimlerinden olduğu, küçük insanı anlattığı ve eserlerinde kurduğu dünya ile kendi hayatı arasında paralellik bulunduğu görülmektedir. Eserlerinin temelinde batı kaynaklı hümanizm düşüncesi vardır. Yazdıklarıyla birçok sanatçıya ilham veren Sait Faik, Türk kültür-sanat hayatını önemli ölçüde etkilemiştir.

Sait Faik Abasıyanık Eserleri Nelerdir?

Sait Faik Abasıyanık’ın 19 adet kitabı aşağıda listelenmiştir.

Sait Faik Abasıyanık'ın İlk Eseri Nedir?

Sait Faik Abasıyanık'ın ilk yazısı 9 Aralık 1929'da Milliyet gazetesinde yayımlanan "Uçurtmalar"dır.

Sait Faik Abasıyanık'ın Kaç Tane Eseri Vardır?

Sait Faik Abasıyanık’ın yayımlanan kitaplarının sayısı 15’i geçmektedir.

Sait Faik Abasıyanık Şiirleri

Sait Faik Abasıyanık’ın şiirlerinden 20 tanesinin adı aşağıda listelenmiştir:

  • Şimdi Sevişme Vakti
  • Yeis
  • Sicilya Ormanları
  • Ceylânı Bahri
  • Arkadaş
  • O ve Ben
  • Napoli
  • Mektup 1
  • Mektup 2
  • Bir Zamanlar
  • Şarap İçerek
  • Deli Çay
  • Bir Masa
  • Köprü
  • Marikula Doğur
  • Karlı Hava
  • Söyliyemiyorum
  • Yarı Belimiz
  • Hamal
  • Bir Masal

Sait Faik Abasıyanık’ın en ünlü beş şiiri aşağıda verilmiştir.

ŞİMDİ SEVİŞME VAKTİ

Çıplak heykeller yapmalıyım.

Çırılçıplak heykeller

Nefis rüyalarınız için

Ey önünden geçen ak sakallı kasketli,

Yırtık mintanından adaleleri gözüken

Dilenci

Sana önce

Şiirlerin tadını

Aşkların tadını

Kitaplardan tattırmalıyım

Resimlerden duyurmalıyım, resimlerden...

Şu oğlan çocuğuna bak

Fırça sallıyor

Kokmuş manifaturacının ayağına

Dört yüz bin tekliğinden

On kuruş verecek.

Seni satmam çocuğum

Dört yüz bin tekliğe.

Ne güzel kaşların var

Ne güzel bileklerin

Hele ne ellerin var, ne ellerin

Söylemeliyim

Yok

Bu küçük

Güllerin buram buram tüttüğü

Anadolu şehri kahvesinde

Kiraz mevsiminin

Sevişme vakti olduğunu.

KIRMIZI YEŞİL

Kıyısına tuz ileten rüzgarı

balıkların yüzdüğünü duyarım

Dinlerim yosunların konuştuğunu

midyelerin ağladığını.

Aşkın bir kanadı vardır kırmızıdır

delinir

kan akar.

Bir kanadı var

zehir yeşili...

O VE BEN

Sana koşuyorum bir vapurun içinden

Ölmemek, delirmemek için.

Yaşamak; bütün adetlerden uzak

Yaşamak.

Hayır değil, değil sıcak

Dudaklarının hatırası

Değil saçlarının kokusu

Hiçbiri değil.

Dünyada büyük fırtınanın koptuğu böyle günlerde

Ben onsuz edemem.

Eli elimin içinde olmalı.

Gözlerine bakmalıyım

Sesini işitmeliyim

Beraber yemek yemeliyiz

Ara sıra gülmeliyiz.

Yapamam, onsuz edemem

Bana su, bana ekmek, bana zehir

Bana tat, bana uyku

Gibi gelen çirkin kızım

Sensiz edemem.

BİR ZAMANLAR

Bazı akşamüstleri oturur

Hikayeler yazardım,

Deli gibi!

Ben hikaye yazarken

Kafamdaki insanlar

Balığa çıkarlardı.

Kadınlar,

Kahve cezvelerini ısıtan, mavi ışıklı

ispirto lambalarını yakarlar.

- Geceleyin, karanlıkta, bir dağ başında -

Bir değirmenci;

Yüzükoyun kapanırdı uzun uykusuna.

Köylüler gelirdi

Bakraçlarıyla pazara

Yoğurt satmaya.

Çıplak bir çocuk ayakları avucumda idi.

Sokakta diz boyu kar vardı

Bir köprü başında

Bıçaklardım istediğimi;

Atardım kendimi, büyük şehirlerin

Asma köprülerinden suya,

Duyardım suyu yardığımı.

Görürdüm:

Suya düşüşümün

Köprüye fışkırttığı suyu.

MEKTUP

Vapurun dümen yerinde çaldığım ıslık

Yağmurlu güvertedeki türküm

Sana yaklaşmaya vesiledir

Yoksa canım, seni unutmak için değil.

Senden sonra ancak anlaşılır

İnsanoğluna öğretilen yalanlar.

Senden sonra anlaşılır ancak

Boşluğu her şeyin.

Seninle beraberdir dolu kadehler

Şaraplar seninle aziz

Cigaralar seninle tüter

Ocaklar seninle yanar

Yemekler seninle yenir.

Sait Faik Abasıyanık Kaç Tane Şiir Yazmıştır?

Sait Faik Abasıyanık 48 tane şiir yazmıştır. (Ferhat Korkmaz, Sait Faik’in Poetik Görüşleri)

Sait Faik Abasıyanık En İyi Şiiri Hangisidir?

Sait Faik Abasıyanık'ın en ünlü şiiri "Şimdi Sevişme Vakti"dir.

Sait Faik Abasıyanık İlk Şiiri Hangisidir?

Sait Faik Abasıyanık’ın ilk şiiri 21 Ocak 1932'de Mektep dergisinde yayımlanan "Hamal"dır.

Sait Faik Abasıyanık Şiirlerinin Özellikleri Nelerdir?

Sait Faik Abasıyanık'ın hikayeleri şiir, şiirleri de hikaye havası taşımaktadır. Bu durumun dile getirilmesi üzerine Sait Faik şunları söylemiştir: "Hikâyelerimde şiir kokusu var diyorsunuz. Bir iki tane de şiir yazdım. İçinde hikâye kokuları var dediler. Demek ki ben ne hikâyeciyim ne de bir şair. İkisi ortası acayip bir şey. Ne yapalım beni de böyle kabul edin."

Sait Faik içinMehmet Kaplan, “şair ruhlu bir insan” yorumunu yapmıştır. Hikayeciliği ile tanınsa da edebiyat hayatına şiir yazarak başlamıştır. İlk şiirlerindeFaruk Nafiz Çamlıbel veNecip Fazıl Kısakürek gibi şairlerden etkilenmiş, hece ölçüsünü kullanmıştır. Fakat sonradan bu şiirlerini reddeden Sait Faik, modern şiiri savunmuştur.

Sait Faik Abasıyanık Şiirleri Hangi Türdedir?

Sait Faik Abasıyanık serbest tarzda şiirler yazmıştır.

Sait Faik Abasıyanık'ın Şiir Anlayışı Nedir?

Sait Faik Abasıyanık, belirli bir anlayışa bağlı kalarak şiir yazmamıştır. Onun eserlerinin merkezinde insan sevgisi yer almaktadır.

Sait Faik Abasıyanık Şiirlerinde Hangi Ölçüyü Kullanmıştır?

Sait Faik Abasıyanık, şiirlerinde ölçü kullanmamıştır.

Sait Faik Abasıyanık Şiirlerinde Hangi Kafiyeyi Kullanmıştır?

Sait Faik Abasıyanık, şiirlerinde kafiye kullanımına önem vermemiştir.

Sait Faik Abasıyanık Şiirleri Nerelerde Yayımlanmıştır?

Sait Faik Abasıyanık’ın şiirleri günümüzdeİş Bankası Kültür Yayınları tarafından yayımlanmaktadır. Sait Faik’in şiirlerinin yayımlandığı dergilerden üç tanesi aşağıda listelenmiştir.

  • Mektep Dergisi
  • Meş'ale Dergisi
  • Varlık Dergisi

Sait Faik Abasıyanık Hikayeleri

Sait Faik Abasıyanık’ın 15 adet hikaye kitabı aşağıda listelenmiştir:

  • Semaver
  • Sarnıç
  • Şahmerdan
  • Lüzumsuz Adam
  • Mahalle Kahvesi
  • Havada Bulut
  • Kumpanya
  • Havuz Başı
  • Son Kuşlar
  • Alemdağ'da Var Bir Yılan
  • Az Şekerli
  • Balıkçının Ölümü-Yaşasın Edebiyat
  • Sevgiliye Mektup
  • Hikâyecinin Kaderi
  • Büyüyen Eller

Sait Faik Abasıyanık Çevirileri

Sait Faik Abasıyanık’ın çevirileri aşağıda listelenmiştir:

  • Belçikalı yazarGeorges Simenon'dan "Yaşamak Hırsı" eserini çevirmiştir.
  • Sait Faik’in "Müthiş Bir Tren" isimli kitabında yer alan öyküleri çeviri öykülerdir.

Sait Faik Abasıyanık Röportajları

Sait Faik Abasıyanık’ın tek röportaj kitabı 1956 yılında yayımlanan “Mahkeme Kapısı”dır.

Sait Faik Abasıyanık Tiyatro Oyunları

Sait Faik Abasıyanık’ın tiyatro oyunları aşağıda listelenmiştir:

  • Saül: Taslak halindedir ve kitaplaştırılmamıştır. Çeviri bir eser olma ihtimali yüksektir.
  • Hıfzısıhha: Taslak halindedir ve kitaplaştırılmamıştır. Sait Faik’in bir defterinin arkasında bulunmuştur.

Sait Faik Abasıyanık'ın Sinemaya ve Tiyatroya Aktarılan Eserleri

Sait Faik Abasıyanık’ın sinemaya ve tiyatroya aktarılan eserleri aşağıda listelenmiştir:

  • "Menekşeli Vadi" isimli eser 1968'de "Vesikalı Yarim" ismiyle sinemaya aktarılmıştır. Filmin yönetmeni Lütfi Ömer Akad, başrolleri ise Türkan Şoray ve İzzet Günay'dır.
  • "Medarı Maişet Motoru" romanı 1970 yılında "Ağlayan Melek" adıyla sinemaya taşınmıştır. Filmin yönetmen koltuğunda Safa Önal, başrollerinde Türkân Şoray ve Ekrem Bora yer almıştır.
  • "Mahpus" hikayesi 1972 yılında "Irmak" ismiyle sinemaya aktarılmıştır. Filmin yönetmeni Lütfi Ömer Akad, başrolleri Serdar Gökhan ve Aysun Güven'dir.
  • "Kumpanya" hikayesi 1975 yılında filme uyarlanmıştır. Uyarlayanlar: Tuncer Baytok ve Tanju Turunç'dur.
  • "Kayıp Aranıyor" romanını 1981'de Safa Önal tarafından televizyon filmine uyarlanmıştır.
  • "Baba-Oğul" öyküsü 1981'de Safa Önal tarafından televizyon filmine uyarlanmıştır.
  • "İpekli Mendil" hikayesi 2006 yılında kısa filme uyarlanmıştır. Yönetmeni Yalçın Kümeli'dir.
  • "Mahalle Kahvesi" hikayesi 2014 yılında Ali Tansu Turhan tarafından filme uyarlanmıştır.
  • "Öyle Bir Hikâye" eseri 2018 yılında Müjdat Çetin yönetmenliğinde kısa filme uyarlamıştır.
  • "Medarı Maişet Motoru" romanı 2016 yılında "İkimize Bir Dünya" adıyla filme uyarlanmıştır.

Sait Faik Abasıyanık Hangi Dönem Yazarıdır?

Sait Faik Abasıyanık, Cumhuriyet Dönemi yazarıdır.

Sait Faik Abasıyanık Sanat Anlayışı Nedir?

Sait Faik Abasıyanık, belirli bir sanat anlayışına bağlı kalmamıştır. Kendine özgü metinler yazmıştır.

Sait Faik Abasıyanık Hangi Edebi Akımdan Etkilenmiştir?

Sait Faik Abasıyanık, bir dönem toplumcu-gerçekçilik akımından etkilenmişse de sonrasında bireysel sorunlara eğilmiştir. Belirli bir edebi akımı veya topluluğu takip etmemiş, kendine özgü eserler yazmıştır.

Sait Faik Abasıyanık Kimlerden Etkilenmiştir?

Sait Faik Abasıyanık’ın etkilendiği isimler aşağıda listelenmiştir:

Sait Faik Abasıyanık Kimleri Etkilemiştir?

Sait Faik Abasıyanık’ın etkilediği kişiler aşağıda listelenmiştir:

Sait Faik Abasıyanık'ın Edebiyat İçin Önemi Nedir?

Sait Faik Abasıyanık, kaleme aldığı kendine özgü metinlerle modern Türk öykücülüğünün öncülerinden olmuş ve Türk edebiyatında önemli bir yer edinmiştir.

Sait Faik Abasıyanık'ın Eserleri Nerelerde Yayımlanmıştır?

Sait Faik Abasıyanık’ın kitapları Varlık Yayınevi, Bilgi Yayınevi,Yapı Kredi Yayınlarıtarafından yayımlanmıştır. Günümüzde İş Bankası Kültür Yayınları tarafından yayımlanmaktadır ve kitapların telif hakları Darüşşafaka Cemiyeti’ne aittir. Sait Faik Abasıyanık’ın eserlerinin yayımlandığı gazete ve dergiler aşağıda maddeler halinde listelenmiştir:

  • Milliyet Gazetesi
  • Servet-i Fünun Dergisi
  • Varlık Dergisi
  • Vakit
  • Yürüyüş
  • Büyük Doğu
  • İnkılapçı Gençlik
  • Yeni Mecmua
  • Hür Gazete

Sait Faik Abasıyanık'ın Siyasi Görüşleri

Sait Faik Abasıyanık, hiçbir siyasi guruba dâhil olmamıştır.

Sait Faik Abasıyanık Hakkında Açılan Davalar

Sait Faik Abasıyanık, 1940 yılında yayımlanan "Şahmerdan" kitabında yer alan "Çelme" isimli hikayesiyle, halkı askerlikten soğutmakla suçlanmış ve mahkemeye verilmiştir. Yazar, duruşmaya katılmak için Ankara'ya gitmiştir ve avukatı Fuat Ömer Keskinoğlu'dur. Sait Faik mahkemeden beraat etmiştir fakat annesi Makbule Hanım bu olayın ardından yazarlığın oğlunun başına bela getireceğini düşünerek yazarlığı bırakmasını istememiştir. Sait Faik'in çok sevdiği arkadaşıOrhan Veli Kanık, Sait Faik'e gönderdiği mektubunda olayla ilgili şunları söylemiştir: "... bu arada Çelme hikâyesini buldum ve okudum ve başına bu işi açanlara küfrettim. Harika hikâye azizim."

Sait Faik Abasıyanık'ın Yazarlık Dışındaki Kariyeri

Sait Faik Abasıyanık, 6 ay boyunca Halıcıoğlu Ermeni Yetim Mektebi’nde Türkçe öğretmenliği yapmıştır. Ardından bu işinden istifa etmiş ve bir süre kereste işinde çalışmıştır. Yazar bir dönem de Odunkapı'da zahire dükkanı açmışsa da bu işte tutunamamıştır. 1942 yılında kısa bir dönem Haber-Akşam Postası'nda gazetecilik yapmıştır. Sait Faik Abasıyanık, yaşamının sonuna kadar babasından kalan mal varlığı ve yazdığı yazılardan elde ettiği gelirle geçimini sürdürmüştür.

Sait Faik Abasıyanık Belgeseli

Sait Faik Abasıyanık hakkında çekilen belgeseller ve programlar aşağıda listelenmiştir:

  • Sait Faik Abasıyanık'ın hayatını ve iç dünyasını konu alan "Benden Hikayesi" isimli belgesel 5 Nisan 2019 tarihinde yayımlanmıştır. Yönetmenliğini Onur Barış'ın üstlendiği belgeselde Sait Faik'i, Mert Er canlandırmıştır.
  • TRT tarafından yapılan ve Türk düşünce hayatına damgasını vurmuş kişileri yeni kuşaklara tanıtmayı amaçlayan "Portreler Galerisi" isimli programda Sait Faik Abasıyanık'a özel bir bölüm yapılmıştır. Programa Youtube üzerinden ulaşmak mümkündür.
  • NTV’de yayımlanan veMehmet Barlas ileSelim İleri tarafından yapılan sohbet programı "Hayat Bir Sanat"ın 4 Nisan 2020 tarihli bölümünde Sait Faik Abasıyanık'ın hayatı ve eserleri üzerinde durulmuştur.
  • Ahmet Ümit'in Habertürk'te yayımlanan "Yaşadığım Şehir" isimli programının bir bölümünde "Sait Faik ve Burgazada" üzerinde durulmuştur.
  • Aykut Ertuğrul,Furkan Çalışkan ve Erkan Şimşek tarafından yapılan, TRT2'de yayımlanan "Kelimeler ve Şeyler" programının 62. bölümünde Sait Faik Abasıyanık ve eserleri üzerinde durulmuştur.

Sait Faik Abasıyanık Sözleri

Sait Faik Abasıyanık’ın eserlerinden alınan 20 alıntı aşağıda listelenmiştir:

  • Yalnızlık dünyayı doldurmuş. Sevmek, bir insanı sevmekle başlar her şey. Burada her şey bir insanı sevmekle bitiyor.
  • Büyük değirmende bir elektrik amelesi için hassasiyet, Haliç’te büyük transatlantikler sokmaya benzerse de, biz, Ali, Mehmet, Hasan, biraz böyleyizdir. Hepimizin gönlünde bir aslan yatar.
  • İşte karşı karşıyasın. Haydi bakalım. Söyle söyleyeceğini. De diyeceğini. Dinler de. Tatlı tatlı dinler de. Sevgiden söz aç. Ne çıkar; o seni anlarsa değil, sen onu anlarsan bir şeyler olacak.
  • Her gün yüzlerce tren binlerce hikâye getiriyor, binlerce hikâye alıp gidiyordu.
  • Önümüzde hayat… Her gün bir başka uykuya yatıp bir başka rüya göreceğiz. Halbuki zaman, ağır ağır bizimle beraber akan nehir, bir göle varıyordu. Bu gölde artık biz akmıyor, dalgalanıyorduk.
  • Söz vermiştim kendi kendime: Yazı bile yazmayacaktım. Yazı yazmak da, bir hırstan başka neydi? Burada namuslu insanlar arasında sakin, ölümü bekleyecektim. Hırs, hiddet neme gerekti? Yapamadım. Koştum tütüncüye, kalem kâğıt aldım. Oturdum. Ada’nın tenha yollarında gezerken canım sıkılırsa küçük değnekler yontmak için cebimde taşıdığım çakımı çıkardım. Kalemi yonttum. Yonttuktan sonra tuttum öptüm. Yazmasam deli olacaktım.
  • Bir insanın yüzüne doğuştan gelip oturmuş gülüş, üzülüş, düşünüş gibi şeylerin hiç uçmaması lazım. Uçtu mu sanki kişi ölmüştür. Yalnız ölünün yüzünde mâna yoktur.
  • İnsanlar tuhaf! Kendilerini sevmeyen, önem vermeyene daha bir büsbütün tutuluyor, kendisini küçük görür gibi olana musallat oluyorlar.
  • Dünya değişiyor dostlarım. Günün birinde gökyüzünde, güz mevsiminde artık esmer lekeler göremeyeceksiniz. Günün birinde yol kenarlarında, toprak anamızın koyu yeşil saçlarını da göremeyeceksiniz. Bizim için değil ama, çocuklar, sizin için kötü olacak. Biz kuşları ve yeşillikleri çok gördük. Sizin için kötü olacak. Benden hikayesi.
  • Uzun bir yoldan sonra denizi görmek gibisin.
  • Seyahatler çekiyor içim...
  • Para insanı ahlaksız ediyor. Karnı doyunca insanın kötü huyları da meydana çıkıyor.
  • Dünyada dostluk vardır, be! O da ölmedi ya!
  • Sevmekten korkuyorum... ondan karanlıktan, riyadan, zulümden, hürriyetsizlikten korkar gibi ürküyorum.
  • Sana koşuyorum bir vapurun içinden / Ölmemek, delirmemek için.
  • Güldüğü zaman insandan üstündür. Bakmaya doyamam.
  • Şiir olmayan yerde insan sevgisi de olmaz. İnsanı insana ancak şiir sevdirir.
  • Ben böyleyim işte. Kederimi unutmak için sanki kedersizmişim gibi yaparım.
  • Doğru, yalnız hayalle geçiniyorum; ben yalnız hayal kuruyorum.
  • Nefes aldığın şehir ne kadar şanslı. Kim bilir, sesini gökyüzü sanan kuşlar bile vardır.

Sait Faik Abasıyanık'ın Aldığı Ödüller

Sait Faik Abasıyanık, modern edebiyata hizmetlerinden dolayı 1953 yılı Mayıs ayında Mark Twain Cemiyeti Şeref Üyeliği'ne seçilmiştir. Bu ödülü alan ilk Türk yazardır.

Sait Faik Hikaye Armağanı

Sait Faik Abasıyanık’ın vefatı üzerine annesi Makbule Hanım, oğlunun ölüm yıl dönümlerinde (11 mayıs) bir önceki senenin en beğenilen hikaye kitabına verilmesi için 1955 yılında bir armağan kurmuştur. Ödül 1964 yılından itibaren Darüşşafaka Cemiyeti tarafından sürdürülmüş, 2003 yılından 2011 yılına kadar Darüşşafaka ile Yapı Kredi Yayınları iş birliğiyle verilmiştir. 2012 yılından bugüne kadar ise ödül Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları iş birliği ile sürdürülmektedir. Sait Faik Hikaye Armağanı’nı kazanan yazarların bir kısmı aşağıda listelenmiştir:

Sait Faik Abasıyanık Müzesi

Sait Faik Abasıyanık Müzesi ilk kez 22 Ağustos 1959 tarihinde halka açılmıştır. Müzede yazarın fotoğrafları, mektupları, kartpostalları ve daha birçok eşya ve belgesi sergilenmektedir. Sait Faik Abasıyanık Müzesi ücretsiz hizmet vermektedir. Pazartesi ve salı günleri ile resmi tatiller dışında açık olan müzenin çalışma saatleri 10.30 - 17.00 arasıdır. Müzenin adresi ise şu şekildedir: Çayır Sokak No:15, Burgazada, İstanbul, Türkiye

Sait Faik Abasıyanık Nerelidir?

Sait Faik Abasıyanık, baba ve anne tarafından Adapazarlıdır.

Sait Faik Abasıyanık'ın Babası Kimdir?

Sait Faik Abasıyanık'ın babası Mehmet Faik Bey'dir. Mehmet Bey, Adapazarı’nın yerli ailesi Abasızzâdeler’e mensuptur. Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti'nde çalışmış ve İstiklâl madalyasına layık görülmüştür. Bir süre Adapazarı'nda Belediye Başkanlığı da yapan Faik Bey, zahire ve kereste ticaretiyle de ilgilenmiştir. Eşi Makbûle Hanım, Adapazarı'nda geniş arazileri olan Hacı Rızâ Bey’in kızıdır. 29 Ekim 1938 tarihinde Burgazada'da vefat etmiştir.

Sait Faik Abasıyanık Çocukluğu Nasıldır?

Sait Faik Abasıyanık, 18 Kasım 1906'da Mehmet Faik Bey ve Makbule Hanım'ın çocuğu olarak Adapazarı'nda dedesi Seyyid Ağa'nın evinde dünyaya gelmiştir. Dedesi, Adapazarı'nda kahve işletmektedir ve bu kahve, şehrin önde gelen isimlerin uğrak mekânıdır. Doğduğunda yazara verilen isim Mehmet Sait'tir ve soyadı kanunu çıkana kadar ailesi Abasızoğulları şeklinde anılmaktadır. Kanunun çıkmasından sonra aile Sait Faik’in isteğiyle "Abasıyanık" soyadını almıştır.

Sait Faik, varlıklı bir ailede büyümüştür. Çoğunluğunda daha çok annesi, dedesi ve ninesiyle vakit geçirmiştir. Arkadaşlarıyla oyunlar oynamayı ve hayal kurmayı seven bir çocuktur.

Sait Faik Abasıyanık Eğitim Hayatı Nasıldır?

Sait Faik Abasıyanık, eğitim hayatına 1913 yılında Rehber-i Terakkî’de başlamıştır. Burası yabancı dilde eğitim veren bir okuldur. İlköğrenimini bitirdikten sonra iki yıl Adapazarı İdâdîsi’ne gitmiş, ardından ailesiyle beraber İstanbul’a taşınmış ve İstanbul Lisesi’ne devam etmiştir. Bu okuldayken arkadaşlarıyla beraber Arapça hocası Salih Bey'in minderine iğne koyması nedeniyle ceza almış, Bursa Erkek Lisesi'ne gönderilmiştir. Bursa Lisesi'nde öğrenciyken "İpekli Mendil" ve "Zemberek" isimli hikâyelerini yazan Sait Faik, okuldan 1928 yılında mezun olmuştur. Liseden sonra eğitimine İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nde devam etmiş olsa da okuldaki dersleri sevmediği, Uygurca dersi almak istemediği için okulu bırakmıştır. Sait Faik, ekonomi öğrenmek için önce İsviçre’ye gitmişse de burada duramayıp Fransa'ya geçip üniversiteye burada devam etmiştir. Fransa’da kaldığı dönemde dilini ilerletmiş ve Batı edebiyatını yakından tanımıştır; fakat diploma almadan 1935 yılında Türkiye'ye geri dönmüştür.

Sait Faik Abasıyanık Edebi Kişiliği Nasıldır?

Sait Faik Abasıyanık, kendisine hikayeci veya romancı denmesinden hoşlanmayan; hırpani adam, balık gözlü adam, balıkçıların dostu, balıkçı, işçilerin dostu, sorumlu avare, gözlemci balıkçı, çakırkeyf sirozlu, küfürbaz şair, müflis tacir, züğürt yazar, hamdolsun diyemeyen rantiye, anadan doğma çevreci gibi ufak lakaplardan hoşlana birisidir. Şiir ve hikaye yazmaya lise yıllarında başlamıştır. Sait Faik’in roman, çeviri ve röportaj türlerinde de eserleri vardır; fakat hikayeleri ile ön plana çıkmıştır. Sait Faik’in eserleri “şiirsel düzyazılar” olarak da algılanmıştır. Gözlem yeteneği sayesinde her insanın kendinden bir parça bulacağı hikayeleri ile bir "İstanbul hikayecisi"dir. Küçük insanı değişmeyen yönleriyle ele almıştır. Yazar, ada ve deniz hikayelerinde kısıtlı kahraman kadrosu, şehir hikayelerinde ise geniş bir kahraman kadrosu kullanmıştır. Hayatı insan, doğa, deniz ve hayvanlarla beraber bir bütün olarak işlemiştir.

Sait Faik’in öykücülüğü üç döneme ayrılarak incelenmektedir. İlk dönem hikayelerinde insan sevgisi ön plana çıkmaktadır. 1936-1940 yıllarını kapsayan bu dönemdeki hikaye kitaplarından bazıları şunlardır: “Semaver”, “Sarnıç”, “Şahmerdan”. Sait Faik’in hikayelerinin orta dönemine ise biçim ve dil endişesi taşımayan “Lüzumsuz Adam”, “Son Kuşlar” örnek gösterilmektedir. Hikayeciliğinin son dönemi olan 1952-1954 yılları arasındaki eserlerine de “Alemdağ’da Var Bir Yılan” örnek gösterilmektedir. Sait Faik’in son dönem eserleri sürrealist olarak değerlendirilmiştir.

Sait Faik Abasıyanık Evlendi Mi?

Sait Faik Abasıyanık evlenmemiştir.

Sait Faik Abasıyanık'ın Çocukları

Sait Faik Abasıyanık’ın çocuğu yoktur.

Sait Faik Abasıyanık Kaç Yaşında Vefat Etti?

Sait Faik Abasıyanık, siroz hastalığına yakalanmıştır ve 11 Mayıs 1954'te vefat ettiğinde 47 yaşındadır.

Sait Faik Abasıyanık Mezarı Nerededir? H3

Sait Faik Abasıyanık'ın mezarı12 Mayıs 1954'te defnedildiği Zincirlikuyu Mezarlığı'ndadır.

Sait Faik Abasıyanık Vasiyeti

Sait Faik Abasıyanık,Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın teşvikiyle 1954 yılında Darüşşafaka Lisesi'nde düzenlenen bir edebiyat matinesine katılmıştır. Ortamdan çok etkilenen yazar annesi Makbule Abasıyanık’la konuşmuş ve mal varlıklarını Darüşşafaka'ya bağışlamayı önermiştir. Makbule Hanım da Sait Faik'in vefatından sonra bir vasiyet hazırlayarak mal varlıklarının çoğunu, yazarın kitaplarının telif haklarını ve Sait Faik Abasıyanık adına müze yapılması şartıyla Burgazada’daki köşkü Darüşşafaka Cemiyeti’ne bağışlamıştır.

Sait Faik Abasıyanık Hakkındaki Kitaplar

Sait Faik Abasıyanık hakkında bilgi içeren kitapların bir kısmı aşağıda listelenmiştir:

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.